Zo maakt u outsourcing winstgevender

Steeds meer bedrijven focussen op hun kernactiviteiten en outsourcen de rest. De explosieve groei in de B2B-markt heeft ertoe geleid dat lopende contracten worden getekend door bedrijven op elk niveau, van hoog tot laag. 

Het resultaat is dat dergelijke bedrijven heel vaak niet het overzicht kunnen geven dat de eigenaren verwachten. Een typische situatie is de automatische verlenging van contracten die al vele jaren lopen en die zijn getekend door medewerkers die nu het bedrijf verlaten hebben. Niemand was op de hoogte van de contracten, omdat ze voor niemand relevant waren.

De keerzijde van de outsourcing-medaille

De afgelopen 20 jaar hebben bedrijven meer en meer gefocust op hun kerncompetentie. Elk bedrijf doet waar het het beste in is, en koopt al het overige in van onderaannemers. Tegenwoordig least iedereen computer- en productieapparatuur, er is vrijwel niemand meer die eigenaar is van de gebouwen die worden gebruikt, en bedrijven huren zelfs kantoorplanten (inclusief nazorg en watergeefdiensten). De keerzijde van de medaille is een explosieve groei in contracten tussen bedrijven. Voeg daar aan toe dat er niet langer slechts een paar personen binnen een bedrijf zijn die namens het bedrijf contracten mogen tekenen. Het resultaat is een onnodige en dure chaos. Het is erg jammer dat de voordelen van outsourcen worden overheerst door gebrek aan controle over contracten.


«Ik moet benadrukken dat we niets tegen onderaannemers hebben. Maar we houden wel graag de touwtjes in handen. Onze klanten zien niet alleen grote besparingen, maar vinden ook dat ze beter gebruik maken van de vele excellente contracten en activa die ze bezitten. Het is zoiets als kapitein zijn van een oorlogsschip: voor maximaal schietvermogen moet je weten welke wapens je op je schip hebt.»

Lasse Sten, oprichter en CEO van House of Control